Najnovije sa JPFU

Bilteni, intervjui, reči kritike, , konferencije i video prilozi na jednom mestu

Proglašenjem dobitnika Ardaliona i obrazloženjem odluka stručnog žirija na čelu sa prof. dr Radivojem Dinulovićem, završen je 27. Jugoslovenski pozorišni festival "Bez prevoda".

"Hvala vam na podrsci, na divnom izveštavanju, radu, žiriju na dobrom pregalaštvu, i svim gostima. Kao producentu, nikad mi nije bio teži festival, na mesec dana pred festival nisam bio siguran da li će ga biti, a evo desio se jedan od boljih festivala, siguran sam, po produkciji i i po atmosferi koja se napravila, po zadovoljstvu gledalaca i po drugim elementima. Razlog je bio novac, ali smo uspeli uz pomoć publike koja je kupila ne jeftine karte i sponzora, i svih učesnika koji su se odrekli bilo kakve zarade, naročito Narodnog pozorišta iz Beograda. Svi su oni učinili ovaj festival mogućim. Hvala svima”, rekao je Zoran Stamatović, direktor Narodnog pozorišta Užice i Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".

utorak, 08 novembar 2022 12:06

27. JPF Bilten br.8

Izašao je bilten za osmi dan festivala

27. JUGOSLOVENSKI POZORIŠNI FESTIVAL
01-07. NOVEMBRA 2022
.
Stručni žiri 27. Jugoslovenskog pozorišnog fesitivala, u sastavu:


1. Dr Radivoje Dinulović, arhitekta, predsednik žirija
2. Dr um. Snežana Trišić, rediteljka, članica žirija
3. Dr Marina Milivojević Mađarev, teatrološkinja, članica žirija

Doneo je sledeću odluku:

1. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJU PREDSTAVU dodeljena je predstavi „EICHMANN U JERUZALEMU“ u režiji Jerneja Lorencija i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih, Zagreb, za hrabar i beskompromisan istraživački i analitički pristup i postupak. Predstava nas dovodi do suočavanja sa dubokim posledicama Holokausta koje dosežu do današnjih dana. Posebnu vrednost čini sadržajna, stilska i poetička celovitost svih segmenata predstave.


2. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJU REŽIJU dodeljena je Jerneju Lorenciju za režiju predstave „EICHMANN U JERUZALEMU“ u produkciji Zagrebačkog kazališta mladih, Zagreb, za delikatan, slojevit i snažan rediteljski postupak kojim je stvorena duboko emotivna i otrežnjujuća predstava.


3. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJU ŽENSKU ULOGU dodeljena je ravnopravno (Ex aequo) Katarini Bistrović Darvaš, Miji Melcher i Luciji Šerbedžiji za stvaralački angažman i nadahnutu, svedenu i preciznu kolektivnu glumačku igru u predstavi „EICHMANN U JERUZALEMU“.


4. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJU MUŠKU ULOGU dodeljena je ravnopravno (Ex aequo) Dadu Ćosiću, Franu Maškoviću, Pjeru Meničaninu, Rakanu Rushaidatu i Vedranu Živoliću za stvaralački angažman i nadahnutu, svedenu i preciznu kolektivnu glumačku igru u predstavi „EICHMANN U JERUZALEMU“.


5. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJU SCENOGRAFIJU dodeljena je Andreji Rondović za predstavu „MESEC (DANA) NA SELU“ u produkciji Narodnog pozorišta Užice za koncept i artikulaciju scenskog prostora koji značajno doprinose poetici predstave i glumačkoj igri.


6. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJU KOSTIMOGRAFIJU dodeljena je Bojani Nikitović za predstavu „RAT I MIR“ u produkciji Narodnog pozorišta Beograd, za složeno rešenje koje objedinjava epohu i savremeni kostim.


7. Nagrada ARDALION ZA EPIZODNU ULOGU dodeljena je Igoru Borojeviću za ulogu Islajeva u predstavi „MESEC (DANA) NA SELU“ u produkciji Narodnog pozorišta Užice, za snažan i emotivan glumački izraz.


8. Nagrada ARDALION ZA NAJBOLJEG MLADOG GLUMCA i nagrada POLITIKE „AVDO MUJČINOVIĆ“ dodeljena je Teodoru Vinčiću za ulogu Robota Šile u predstavi „ROLERKOSTER“ u produkciji Pozorišta Atelje 212, Beograd, za autentičan, studiozan i ekspresivan glumački pristup.


9. Specijalna nagrada ARDALION dodeljena je Jeleni Mijović za konsekventno i savremeno dramaturško tumačenje klasičnog dramskog teksta u predstavi „MESEC (DANA) NA SELU“ u produkciji Narodnog pozorišta Užice.



utorak, 08 novembar 2022 05:58

Rat i mir - 4,84

Predstavom „Rat i mir”, Lava Nikolajeviča Tolstoja, u režiji Borisa Liješevića , a u izvođenju Narodnog pozorišta Beograd, završen je takmičarski program 27. Jugoslovenskog pozorišnog festivala “Bez prevoda”.

Reč reditelja Borisa Liješevića:
Ovo je jedan od komada koji je više od klasike. Isprva nije ni smatran romanom, već epopejom. (…) To je roman koji grije dušu. Ima nešto veličanstveno, uzvišeno i toplo u njemu. Kao jevanđelje. Ili kao Sveto pismo. Čovjek neprestano vodi rat na svim poljima, a teži o miru sa samim sobom. A do mira se dolazi kroz rat. Rat se vodi na bojištu jednako kao i u duši. Rat u svijetu počinje od rata u čovjeku. A rat je sukob svijeta sa samim sobom. Potrebno je stići do mira u čovjeku pa će biti i mira u svijetu. Jer ratove ne pokreću vladaoci. Ratove pokreću milioni uzroka koje istorija ne proučava. Ratove pokrećemo mi. Bez nas nema ni ratova.

"Kada smo počeli prve probe, rekao sam Borisu da postoji nešto važno u iskustvu Tolstojevom sa Kavkaza i iz ratova, a to je da je on uvideo strahote ratova u bolnicama. Ako govorimo o aspektu rata, suočićemo  se sa onim što je istina o ratu, a to je da mladi ljudi nestaju, i da rat stvarno boli. Postoji nešto u čoveku što mu daje osećaj moći kada vidi postrojenu vojsku, kada vidi smotru, pitanje je šta je to u nama", rekao je glumac Hadži Nenad Maričić.

"Mene je ovaj lik na neki način oplemenio, taj njen život koji je ona prošla, to traganje za ljubavlju. Svi mi tražimo ljubav, i jurimo da budemo srećni, i svi mi grešimo, i  iz te žudnje za ljubavlju mnogo povređujemo druge ljude, i drugi ljudi se oplemenjuju zapravo tim povredama koje mi njima nanosimo, i oplemenjuju se i ljubavlju koju mi njima dajemo. Na kraju su svi na dobitku, ako zaista žele to i mole se za to, to će na kraju to i dobiti, tužno je ako neko ne veruje u ljubav", dodala ja glumica Teodora Dragićević.

"Mi ako smo ovom predstavom podstakli ljude da uhvate taj ogromni roman, videće koji je to okean, šta to sve obuhvata, to je potpuno neverovatno. Ja igram čoveka koji pripada jednom drugom vremenu koji je dosta rigidan. Kada igrate velikog pisca on vam uvek da sve, a to šta je on napisao o tom čoveku ja sam samo probao da pratim njega. Ja se nadam da smo se mi malo primakli,  sažeti to tako kompleksno delo u tri sata je Sizifov posao, i svaka čast Liješeviću i našem dramaturgu", kaže glumac Miodrag Krivokapić.

Festivalska publika predstavi je dala ocenu 4,84.

utorak, 08 novembar 2022 05:52

Danilo Lončarević, glumac

utorak, 08 novembar 2022 05:51

Hadži Nenad Maričić, glumac

utorak, 08 novembar 2022 05:50

Teodora Dragićević, glumica

utorak, 08 novembar 2022 05:50

Miodrag Krivokapić, glumac

utorak, 08 novembar 2022 05:49

Boris Liješević, reditelj

utorak, 08 novembar 2022 05:48

Rat i mir, Narodno pozorište Beograd

ponedeljak, 07 novembar 2022 12:28

27. JPF Bilten br.7

Izašao je bilten za sedmi dan festivala

ponedeljak, 07 novembar 2022 04:59

Bez portfelja - 4,40

Šeste festivalske večeri izvedena je predstava “Bez portfelja“, Gradskog pozorišta Podgorica I Festivala Barski ljetopis, po tekstu Stevana Koprivice I u režiji Branislava Mićunovića.

„Bez portfelja“ je bolna komedija u kojoj se tretiraju ljudi koji su iznad ili ispod jedne linije u životu društva. Samo inicijalno naslonjena na Nušićevu „Ministarku“, kroz prizmu iznenadnog dobijanja vlasti, ličnih ambicija i potreba, predstava vrlo jasno progovara o svima nama, sada i ovdje, o tome kakvi smo i kakvi ne bi trebalo da postanemo, piše u saopštenju.
„Svjesno smo, kada smo ušli u rad na ovom komadu, negdje locirali Nušića u njegovo vrijeme, u njegove mentalitetske okolnosti, ali to ipak nije ova zemlja danas, ni ovaj mentalitet. Na kraju krajeva, vrijeme Karađorđevića i ovo danas nije isto, iako uvijek postoje zajednički imenitelji političke bestijalnosti u svim sistemima“, rekao je Stevan Koprivica.
Prema njegovim riječima, slično junacima ovog komada, ne postoji ništa strašnije od čovjeka po sredini kome se desi vlast.

Pisac teksta Stevan Koprivica kaže da je imao ideju da napiše još jednu komediju i da je u početku postojala namera da se osloni na Nušića, kao što se on oslanjao na Gogolja. Stvarnost vremena u kojem živimo, Koprivica je smestio u svoju „Gospođu ministarku“, ali bez onih ljubavnih zapleta koji su deo Nušićevog komada.

„Čini mi se da je ovo vreme koje ne trpi emotivne, melodramske priče. Ovo je surovo gadno vreme, nevreme, u kome ovako ispričane priče imaju veći teatarski i društveni značaj. Ovo je priča o čoveku po sredini, što bi rekao Aristotel, o malom čoveku, sličnom nama, koji se suočava sa strašnim, grozomornim, hororom – izazovom vlasti i pretvara svoj mali, običan život u horor. Ja sam, dosledan svom dosadašnjem pisačkom rukopisu, pokušao da nađem neko zrno ironije, osmeha, šale, da malo nađemo komediografsku vizuru, ali moram priznati da mi to reditelj Mićunović nije dozvoljavao. Bremenito, neizvesno vreme u kome živimo je bilo razlog da se odmaknem od melodramskih zapleta, mediteranskih komada i da uđem u nešto što jeste naša društvena stvarnost i da se zabavim politikom, ali da ne politiziram,“ kaže Koprivica.

Dušan Kovačević, koji igra ministra u ovoj predstavi, kaže da igra čestitog čoveka koji nije ni sanjao šta će ga snaći u životu. Opisuje ga kao veoma skromnog čoveka, koji je došao do vrha, ne za njega, već za njegovu ženu.

„Svo njegovo delovanje usledilo je nakon što je ona preuzela kontrolu. Privatno, daleko sam od šoviniste, ali sam alfa mužjak, pa mi nije bilo lako pomiriti se sa sobom. To je jedan izazov, koji sam pokušao da uradim glumačkim sredstvima. Ovaj stil koji smo pokazali i dogovorili sa rediteljem, specifičan je jer smo se odmakli od bilo kakvih karaktera, već smo kopali duboko po sebi i tražili naše lične stavove prema tim situacijama, odnosima i okolnostima koje su nas zadesile.“

Iako sve vreme dok publika gleda predstavu, ulogu ministarke, koju tumači Dubravka Drakić, poredi sa Nušićevom Živkom ministarkom, u ovoj predstavi evidentan je preokret.

„Trudili smo se da opravdamo tu vrstu surovosti, koja proizilazi iz gladi, ne bukvalno, već gladi za onim što je moć, pozicija i brz način da se nešto stvori. To svedočimo svi u svojim sredinama. Taj koji se dokopa vlasti, moći, veza, pozicije, tu menam granica. Ono što je na mene ostavilo najveći utisak u predstavi je preokret i njena potreba da kroz suočavanje sa svima, ali i sa samom sobom, shvati da permanenta revolucija i preispitivanje ko smo mi to, zašto mi to radimo, zašto nam se dešava to što nam se dešava, zašto živimo u takvim sistemima. Moramo neprekidno da mislimo na to i u vaspitavanju i obrazovanju dece, kako da budemo bolji, na koji način da promenimo neke urođene modele ili sistemske stvari. Mislim da to nećemo dobiti od političara i da je odgovornost na nama. Mi smo kao ekipa ove predstave to pokupšali da uradimo“.

Koncept koji je reditelj tražio od glumaca je da ne igraju likove, niti da igraju realistične scene, već da budu reprezenti nekog dela društva, kaže Miloš Pejović.

„Ja sam trebao da predstavim akademika. Nije bilo lako naći tačnu poentu tog lika, jer kroz ovo što je napisano, on ima neke stvari koje govore o potlačenosti intelektualaca u današnjem vremenu i društvu, a sa druge strane on nije pravi intelektualac. Bilo je nezgodno i braniti ga i kritikovati ga u isto vreme. Mislim da smo negde našli meru.“

Užička publika je predstavi dala ocenu 4,40.

ponedeljak, 07 novembar 2022 04:58

Miloš Pejović, glumac

ponedeljak, 07 novembar 2022 04:57

Dubravka Drakić, glumica

ponedeljak, 07 novembar 2022 04:57

Dušan Kovačević, glumac

ponedeljak, 07 novembar 2022 04:56

Stevan Koprivica, pisac

nedelja, 06 novembar 2022 12:50

27. JPF Bilten br.6

Izašao je bilten za šesti dan festivala

nedelja, 06 novembar 2022 05:54

Jugoslavija, moja otadžbina - 4,60

Pete festivalske večeri 27. JPF "Bez prevoda" izvedena je predstava „Jugoslavija, moja otadžbina“,Gorana Vojnovića, u režiji Marka Misiračae, u izvođenju Pozorišta Prijedor i Gledališča Koper.
Kako predstavu opisuje reditelj Marko Misirača, u pitanju je emotivna vrteška koja počinje od otkrića glavnog junaka vezanog za njegovo i poreklo njegovih roditelja. On kreće u potragu za ocem, prošlošću, korenima i na tom potresnom, nekad i vrlo duhovitom putu, otkriva stvari o sebi i formira identitet kojeg nije ni bio svestan.
– Bilo je turbulencija, bilo je muka, pandemija i produkcioni problemi, ali srećom, sad je to sve iza nas i ne želim ni ja više o tim stvarima da govorim. Imali smo velikih muka, tekst je za mnoge bio unapred provokativan, a to je ono što se često dešava, ljudi ne pročitaju nego unapred donesu neki sud na osnovu informacija koje dobiju kad na Guglu ukucaju naslov romana, ili sam naziv taj „Jugoslavija“ nekima može da bude crvena krpa. Ja sam pokušavao, a nadam se da smo predstavom kasnije i uspeli da ih ubedimoda to nije tako kako oni zamišljaju i da predstava nije crno – bela da je vrlo slojevita, a prvenstveno je roman po kome je rađena slojevit – rekao je na okruglom stolu nakon sinoćnjeg izvođenja Marko Misirača, ističući neverovatno dobru energiju unutar ekipe.

„Danas, kada postajem pionir. Dajem časnu pionirsku reč…“, ponavljaju svi okupljeni likovi na sceni. Svi potom iznose i tačne datume polaganja pionirske zakletve. Svi, osim najmlađeg, Vladana Borojevića i njegove djevojke, Slovenke Nadje . Ovakvim početkom reditelj Marko Misirača predstavu otvara najintimnijim simbolom bivše Jugoslavije.

"Meni je jako zanimljivo i drago da je ovo jedna od predstava koje baš otvaraju temu kako sad mladi ljudi koji su se rodili nakon raspada osećaju tu zemlju, a kako sad nose to njeno breme, i to je glavna stvar oko koje smo se vezali", rekao je reditelj predstave Marko Misirača.

"Jako mi je bilo zanimljivo što smo morali da igramo scene koje su uslovno rečeno realizam, a i nešto što se dešava kao nekakvi fleš bekovi koji si uz vizure sina. Morao sam praktično da igram oca onako kako ga doživljava njegov sin, kroz njegova sećanja", dodao je glumac Boris Šavija.

Publika je ovoj predstavi dala ocenu 4,60.

logo jpf trans

 XXVII JUGOSLOVENSKI POZORIŠNI FESTIVAL - BEZ PREVODA
"Parče hleba, parče neba"

Od 1.do 7.novembra 2022.godine


logo pozoriste 180


grad uzice

logo jpf trans
 

1. nov: Atelje 212 Beograd
ROLERKOSTER

2. nov: JDP Beograd
ČUDO U ŠARGANU

3. nov: ZKM Zagreb
EICHMANN U JERUZALEMU

4. nov: NP Užice
MESEC(DANA)NA SELU

5. nov: Pozorište Prijedor, Gledališče Koper
JUGOSLAVIJA, MOJA OTADŽBINA

6. nov: GP Podgorica, Festival Barski ljetopis
BEZ PORTFELJA

7. nov: NP Beograd
RAT I MIR