Ocrtati zlo, dati njegov umetnički izraz, to znači istovremeno razobličiti ga, jer istinit odraz, a svaki umetnički rad takav mora da bude, po samom svom svojstvu umetničkoga, može zlo samo da razobliči. Gušiti zlo ćutanjem ili crno-belim deklaracijama, što je isto, znači zataškavati ga, dozvoliti mu da latentno traje, ubija i čeka trenutak mraka kada bi moglo da se nametne” - citirao je reditelj Boris Liješevć književnika Aleksandra Tišmu u intervjuu za BIlten br.3 XXIV Jugoslovenskog pozorišnog festivala.
Jugoslovenski pozorišni festival je od početka težio da svojim učesnicima, i umetnicima i publici, pruži neku vrstu utočišta i veru u humanost, pokušavajući da ukaže na sistemsku dehumanizaciju društva, kaže Nemanja Ranković, umetnički direktor NP Užice i JPFU, citirajući Brehta da “umetnost nije ogledalo koje odražava stvarnost, već je čekić da se ta stvarnost oblikuje“.
Za godinu dana izveli smo veliki broj interesantnih i retkih premijera, za koje vlada veliko interesovanje, kaže Ivana Vujić, upravnica Narodnog pozorišta u Beogradu.
Deo sam ovog društva spektakla, dakle pripadnik generacije koja ga je napravila. Mi smo deo tog globalnog sveta koji su napravili i google i facebook, mada pamtim i analogni sistem, kaže Milan Nešković, reditelj predstave koja je podigla zavesu XXIV Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".
Naš festival imaće smisla sve dotle dok pozorišni gledalac, prosečni Užičanin, kupuje ne baš jeftne ulaznice za predstave, kaže Zoran Stamatović, direktor Narodnog pozorišta Užice i Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".
Važno je da grad stoji iza festivala i nadam se da će narednih godina izdvajanja biti još veća, kaže gradonačelnik Užica Tihomir Petković
Mihailo Marković (1869-1946) nosio je nadimak Era tokom celog burnog života proživljenog u smutnim vremenima kada nije bilo sluha ni za život, a kamoli za glumu i pozorište. Mnogo je uradio kao „kazališni djelatnik“, uvek na najvišim položajima, a njegova biografija zabeležena u “Hrvatskom biografskom leksikonu” bogata je poput Krležine i drugih velikana hrvatske pozorišne umetnosti. Novinar Zoran Žeravčić koji istražuje život Mihaila Markovića Ere ili Mike, kako su ga još zvali, uvidom u dokumenta do kojih je došao ocenjuje da je on prvi i do danas najznačajniji pozorišni radnik u istoriji ovog grada.
Jugoslovenski pozorišni festival poznat je po odabranim predstavama koje u svojim ansamblima imaju plejadu dobrih i popularnih glumaca, tako da nije neobično da u toku festivalskih dana užičke ulice postaju crveni tepisi po kojima hodaju glumačke zvezde. Ipak, veliko iznenađenje Užičana ove godine izazvao je dolazak proslavljenog glumca Rada Šerbedžije, čija je supruga, rediteljka Lenka Udovički predsedavala stručnim žirijem. Festival se već zahuktao, kada su sve glave u gledalištu, nakon četvrte takmičarske predstave “Zašto je poludeo gospodin R?” u produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta, počele da se okreću ka jednoj tački i komentarišu pojavu slavne ličnosti.